Af Kirsten Sydendal, Fejø, formand for Quality Lolland-Falster (Skrevet i 2015)
Og det gjorde vi. Vi oprettede Facebookgruppen Lolland-Falster Lovestorm, og vi besluttede os for at benytte sloganet #lollandfalsterlovestorm. Opfordringen gik ud på at slutte sig til gruppen og – i og uden for gruppen – at dele de positive historier om Lolland-Falster. Efter fire dage var der over 20.000 medlemmer i gruppen, vi blev nævnt i alle de store medier, kom i GoMorgen Danmark og fik opbakning fra rigtig mange danskere, herunder de nationale politikere. Vi vandt folks hjerter, fordi vi valgte en omvendt strategi og ikke reagerede med vrede. Vi havde besluttet at reagere med kærlighed og ved at handle på den måde, som almindelige mennesker nu kan i dag: nemlig via de sociale medier. Det virkede.
Lovestormen fortsatte
Udsendelsesrækken sluttede 5. juni, og siden har vi arbejdet målrettet for at holde Lolland-Falster Lovestorm-flyet i luften. Vi har fået vores eget logo, vi har fået produceret merchandise i form af T-shirts, klistermærker, badges, postkort mm., og vi fik stor ros og anderkendelse på Folkemødet på Bornholm midt i juni, bl.a. af brandingekspert Kresten Schultz Jørgensen og Facebook-direktør Thomas Myrup Kristensen. De var fulde af beundring over, hvad vi har opnået på så kort tid. De kaldte det en decideret rebranding af Lolland-Falster, som det kan tage generationer og koste millioner at gennemføre, medmindre det sker som en eksplosion, som det skete med Lolland-Falster Lovestorm.
I sommer sendte vi vores studenter fra Lolland-Falster af sted ud i verden med Lovestorm-badget.
Business Lolland-Falster og deres ambassadørkorps hjalp os med vores næste store tiltag, som var Lolland-Falster Lovestorm-festen i Store Vega 2. oktober. Det var en forrygende fest, som alle betegner som særdeles vellykket. 300-400 gæster og mere end 1 minuts sendetid i DR’s TV-avis samme aften om Nakskov og Lolland-Falster Lovestorm.
Vi skrev historie
Nakskov og resten af Lolland og Falster skrev historie i 2015. Vi formåede at samle et fællesskab på 22.000 mennesker, der vil Lolland-Falster det godt. På tværs af alder, bopæl, partifarve, uddannelse og indkomst. Lolland-Falster Lovestorm omtales nu som en folkebevægelse, og sammen at kunne mobilisere så mange kræfter i et lokalområde er en unik bedrift, som vi aldrig før set magen til i Danmark.
Kend os for det, vi er
Vi har i Lolland-Falster Lovestorm et enestående hold af ambassadører for vores egn, og vi har lyst til at drive det langt videre, end hvad det startede som, nemlig en reaktion på titlen og forfilmen til et tv-program. Vi har lyst til at blive ved med at vise resten af Danmark, at vi kan noget på Lolland-Falster, og at vi fortjener omverdenens respekt og anerkendelse for det, vi er. Så enkelt er det. Vi kender vores udfordringer, vi kender vores styrker og potentialer, og vi står ved det hele. Vi vil – herfra hvor vi står og med rank ryg – gøre folk nysgerrige efter at se, hvad vores område har at byde på ved at fortælle vores historier med vores egne stemmer.
Lolland-Falster Lovestorm repræsenterer et lokalt brand, der bygger på en ånd af stolthed og kærlighed. Vores Facebook-gruppe er en enestå-
Vores mål er, at alle i Danmark får et balanceret billede af, hvad Lolland-Falster er. Med Lolland-Falster Lovestorm vil vi fortsat være et forbillede og inspiration for andre landdistriktsområder i Danmark.
Stor tak
Vi vil med dette bidrag til Nakskov.Nu-kalenderen gerne sende EN KÆMPE TAK til de tusinder af mennesker, der bakker op om Lolland-Falster Lovestorm, som bidrager i Facebookgruppen, og som hver dag italesætter og udlever stoltheden og optimismen uden for Facebook-gruppen. Det ene kan ikke leve uden det andet. Vi glæder os til et spændende år 2016, hvor vi med endnu flere Lovestorm-initiativer vil understøtte den nye fortælling om Lolland-Falster og fortsat bestorme resten af verden med vores helt særlige kærlighed til Lolland-Falster!Det fortjener Lolland-Falster!
#lollandfalsterlovestorm
FAKTA
• Over 22.000 er medlemmer af vores Facebook-gruppe.
• Over 23.000 historier, links, fotos og kommentarer er lagt ud i Facebookgruppen, heraf 4.300 fotos.
• På Instagram er der delt over 2.200 fotos med #lollandfalsterlovestorm
• Over 10.000 hits på Google, når man søger på ”LollandFalsterLovestorm”
• I sommeren 2015 blev vi nomineret til Fællesskabsprisen, hvor vi blev nr. 2 ud af de allermest populære kandidater med over 13.000 stemmer
• Business Lolland-Falster har skønnet, at ca. 700.000 seere blev eksponeret for historien om vores fest i Store Vega på DR og på TV Øst.
• Lovestorm vandt 30. september prisen som Årets Ord, som blev uddelt af Dansk Kommunikationsforening.
• Læs meget mere på
www.lollandfalsterlovestorm.dk.